شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ۰۸:۱۲
یکی از اعضای هیات میثاق با شهدا تشریح کرد:
ارتباط جنگ تحمیلی و شکل گیری هیئت «میثاق با شهدا»/ همه ابعاد یک هیئت باید سیاسی باشد/ با سخنران، مداح و شاعر جلسه می گذاریم

سید ابوالحسن حسینی از مسئولین هیئت دانشجویی «میثاق با شهدا» دانشگاه امام صادق (ع) درباره این هیئت گفت: تأسیس این هیئت به سال ۶۹ بر می گردد…

به گزارش خبرنامه صادق به نقل از خبرگزاری دانشجو، عصر روز ۱۵ آبان  ماه بیستمین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با حضور مسئولان دو هیئت بزرگ دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه هنر، با موضوع بررسی نسبت معنویت و دانشگاه به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدا خلاصه ای از قسمت پیشین این برنامه پخش گردید.
پرسش پیامکی قسمت بیستم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: “مهمترین شاخصه یک هیئت موفق دانشجویی چست؟ ۱) توجه مسائل روز و تحولات اجتماعی، ۲) توانمندی سخنران و مداح، ۳) نوآوری ضمن حفظ اصول”.
در ابتدای این گفتگو فرزانه پزشکی از خادمین هیئت «محبین اهل بیت (ع)» میهمان برنامه «حذف و اضافه» بود. وی بیان داشت: هیئت محبین اهل بیت (ع)، در واقع هیئت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های هنر تهران شامل دانشگاه های هنرهای زیبا، سوره، دانشگاه هنر و معماری، دانشگاه شاهد و دانشگاه شریعتی است. محل برگزاری هیئت نیز در دانشگاه هنر تهران است.
پشتوانه مراسمات ماه محرم هیئت «میثاق با شهدا»، جلسات هفتگی پس از جنگ بود
در ادامه سید ابوالحسن حسینی از مسئولین هیئت دانشجویی «میثاق با شهدا» دانشگاه امام صادق (ع) درباره این هیئت گفت: تأسیس این هیئت به سال ۶۹ بر می گردد. زمانی که بعد از جنگ برخی از دانشجویان شهید شدند و افرادی که باقی ماندند به یاد دوستان شهیدشان هر هفته محفلی را تشکیل دادند که یکشنبه شب های هر هفته به نام «میثاق با شهدا» برگزار می شد و فراز و فرودهایی داشت. تا اینکه در سال ۸۱-۸۲ هیئت رو به رشد رفت و جلسات هفتگی را با رونق بیشتر برگزار کرد. و پس از رونق گرفتن جلسات هفتگی از سال ۸۵-۸۶ مراسمات عزاداری دهه محرم در هیئت برگزار شد. در واقع پشتوانه مراسمات ماه محرم همان جلسات هفتگی بود.

سیالی و پویایی دانشجویان، نقطه قوت هیئات دانشجویی
وی درباره نقطه قوت هیئت های دانشجویی بیان داشت: نقطه قوت هیئت دانشجویی همین سیال بودن و پویا بودن به خاطر حرکت دانشجویان است. یعنی دانشجویانی در یک برهه فعالیت می کنند و بعد از فارغ التحصیل شدن آنها عده دیگری جایگزین شان می شوند. البته این می تواند یک نقطه ضعف نیز باشد و اگر انتقال تجربیات به درستی صورت نگیرد، سبب انقطاع نسل های خدام هیئت می شود. ولی اگر ارتباط صورت گیرد، سبب می شود هر سال افرادی با روحیات جدید وارد شوند و رو به رشد باشد.

کسی که به امام حسین(ع) علاقمند است، به اسلام سیاسی علاقمند است
در ادامه حسینی پیرامون طرح مباحث روز جامعه در هیئت «میثاق با شهدا» بیان داشت: این موضوع به یک پشتوانه عقب تری برمی گردد. چون هیئت نهادی است که می خواهد رابطه عاطفی و عقلانی جامعه با حادثه عاشورا را پیوند بزند و روز به روز تعمیق بخشد. بحثی که گاهی در برخی محافل مطرح می شود این است که آیا هیئت سکولار است یا خیر؟ با مسائل جامعه ارتباط دارد یا خیر؟ به نظر می رسد که در پاسخ به این سوال باید به قیام عاشورا برگردیم. آیا امام حسین (ع) یک سکولار بود یا در بستر حوادث روز جامعه حرکت می کرد؟ به نظر می رسد کسی که به حضرت علاقمند می شود به اسلام سیاسی و اسلام مجاهده و مقاتله علاقمند می شود. اسلامی که در آن حتما مبارزه با ظالم و موضع گیری در برابر اتفاقات جامعه وجود دارد و اینها قابل تفکیک از یکدیگر نیستند. و این اتفاقات تا آنجا که در توان ما بوده در هیئت ما مطرح شده است.

همه ابعاد یک هیئت باید سیاسی باشد
وی درباره چگونگی تحقق این ویژگی ها در یک هیئت عنوان کرد: این امر باید در همه ابعاد بروز کند. چون هیئت به معنی یک سخنران خوب، مداح خوب، برنامه ریزی و کادر خوب نیست. همه این ابعاد است. سیاهپوشی خوب، برنامه ریزی خوب، فضاسازی خوب، سخنران خوب، مداح خوب، شاعر خوب و فاخر و خدمه با اخلاص که با تکلیف مداری پای هیئت هستند. باید به این توجه داشت که هیئت نمی تواند به مسائل روز بی تفاوت باشند.

با سخنران، مداح و شاعر جلسه می گذاریم
این مسئول هیئت «میثاق با شهدا» افزود: تقریبا نبوده سخنرانی دعوت کنیم که قبلش با او جلسه نداشته باشیم. لذا از کسانی دعوت می کنیم که با ما همراه باشند و ما با منبری، مداح و شاعر جلساتی در باره همراهی یکدیگر داریم.

سید ابوالحسن حسینی

جنس عاشورا و قیام اباعبدالله (ع) سیاسی است
در ادامه حسینی در پاسخ به این سوال که “تبیین واقعه عاشورا از نگاه یک هیئت دانشجویی چه تفاوتی با دیگر هیئات دارد”، گفت: همان طور که آقای نوریان اشاره کردند هیئات دانشجویی با هیئات دیگر تفاوت ماهوی ندارند. لذا ما نباید بگوییم هیئات دانشجویی باید سیاسی باشد. این در مورد همه هیئات صادق است. چون جنس عاشورا سیاسی است و امکان ندارد، دم از امام حسین (ع) بزنیم و دم از اسلام سیاسی و مبارزه با استکبار و ظلم نزنیم. حتما شعار هیهات من الذله جاری است. ما برای یک اتفاق در گذشته گریه نمی کنیم! ما برای یک اتفاق پویا که در جریان است گریه می کنیم. اینکه می فرمایند کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یک شعار ساده نیست، یک مفهوم در جریان است. قیام سیدالشهدا و حادثه عاشورا هر روز با ما زندگی می کند. پس ما نمی توانیم دم از عاشورا بزنیم و نسبت به مسائل روز حساس نباشیم. اگر حساس نبودیم بدانیم به همان نسبت با حضرت و قیام ایشان فاصله داریم. چون حضرت هیچگاه دم از مذاکره، معامله و سازش با ستمگر نزدند و محکم ایستادند. لذا هیئات باید محکم و صریح نسبت به اتفاقات روز موضع گیری کنند.

منظور از سیاست، روزمرگی سیاسی نیست
حسینی در پاسخ به این سوال که “آیا باید به هیئتی نسبت های سیاسی انتصاب داد یا خیر”، عنوان کرد: البته باید دقت کنیم که منظور ما این نیست که لازم یا خوب است که هیئات در مورد هر مسئله سیاسی اظهارنظر کنند. اصلا اینطور نیست. منظور، سیاست زدگی یا روزمرگی سیاسی نیست و این بسیار هم بد است. منظور این است که آن خط اصلی اسلام و انقلاب که حضرت امام مشخص کردند حفظ شود. و این خط باید جدی، همیشگی، پررنگ و مستدام حفظ شود. هیئت دانشگاه امام صادق (ع) نیز متعلق به یک جریان سیاسی و حزبی خاص نبوده و نیست. نباید هم باشد. اما متعلق به جریان اصیل انقلاب بوده و هست. و به این خط اصیل انقلاب تأکید محکمی است.
وی درباره حضور افراد با خطوط فکری- سیاسی مختلف در هیئت «میثاق با شهدا» گفت: در هیئت ما آدم هایی با ظواهر و نگاه های مختلف می آیند. کسانی که شاید به لحاظ مولفه های ظاهری روشن نباشند، اما در دل وابسته به اباعبدالله هستند. هیئت امام صادق (ع) در منطقه ای از تهران واقع است که افراد با گرایش های مختلف زندگی می کنند. در این سال هایی که هیئت فعالیت جدی داشته است به زعم خیلی از اهالی منطقه سعادت آباد، تأثیر جدی بر روی اهالی گذاشته است.

در ادامه نوریان درباره انتقال دانش از نسل های گذشته به اعضای جدید هیئت اظهار داشت: ما بین دانشجویان هنر تبلیغات محدودی داریم. و وقتی دوستان وارد هیات می شوند مجموعه رفتارها و کارهای هنری صورت می گیرد که خیلی از قالب های آکادمیک هنری در قالب کارگروه هست و انجام می گیرد. لذا در دل هیئت با هم دوست می شوند. بخصوص در سفر اربعین که رفتارهایی با کارکرد سیاسی و اجتماعی صورت می گیرد و جمع همراه تر می شوند. و دوستان بعد از فارغ التحصیلی که مشغول به کار حرفه ای می شوند باز با هیئت همکاری دارند. ما در هیئت از دانشجویان کنونی تا فارغ التحصیلان سال های جنگ نیز داریم. چون علقه ای که وجود دارد منهای نگاه های دینی و سیاسی حاکم بر نهضت عاشورا، علقه به نام هنر نیز هست که افراد را از هر صنفی جذب می کند. موضوع هیئت با تشکل های دانشجویی فرق دارد و از همه قشر آدمی با هر جنس عقیده دور هم جمع می شوند.

 دانلود فایل تصویری با حجم ۴۱۰ مگابایت