سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ ۰۸:۵۱
مهم ترین چالش های پیش روی ریاست جدید دانشکده فرهنگ و ارتباطات در گفتگو با دانش آموخته این دانشکده:
فقدان مسئله شناسی فرهنگی؛ مهم ترین مسئله دانشکده ارتباطات / ضعف ارتباطات درون دانشکده ای مهم ترین علت به وجود آمدن ضعف ها بوده است

در حال حاضر از جمله مهم ترین مسائل پیش روی دانشکده فقدان «مسئله شناسی فرهنگی» است و اگرچه که ادعا داریم نزدیک ترین دانشکده به حل مسائل فرهنگی کشور و نظام هستیم اما در عمل به دلیل همین فقدان نتوانستیم آن طور که باید این ادعا را محقق کنیم…

خبرنامه صادق: تغییر در ریاست دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات در ابتدای سال تحصیلی کنونی، بیم و امید های فراوانی را به وجود آورد و با توجه به محتوای حکم صادره از سوی آیت الله باقری برای دکتر همایون، درمی یابیم که مسئولیتی بس گران بر عهده ایشان قرار گرفته است.

به هر ترتیب گذشت بیش از یک دهه از عمر این دانشکده و تغییرات مدیریتی نسبتا متعدد در راس آن(با توجه به عمر نه چندان طولانی) نشان از نیازهای و چالش هایی در این دانشکده دارد که در گفتگو با «مجتبی احمدی» از دانش آموختگان رشته فرهنگ و ارتباطات و از اعضای اصلی تشکل امت واحده، به بررسی آن پرداخته ایم.

فقدان مسئله شناسی فرهنگی مهم ترین خلا دانشکده فرهنگ و ارتباطات

احمدی در گفتگو با خبرنامه صادق در رابطه با مهم ترین مسائل و ظرفیت های فعال نشده این دانشکده توضیح داد:

«در حال حاضر از جمله مهم ترین مسائل پیش روی دانشکده فقدان «مسئله شناسی فرهنگی» است و اگرچه که ادعا داریم نزدیک ترین دانشکده به حل مسائل فرهنگی کشور و نظام هستیم اما در عمل به دلیل همین فقدان نتوانستیم آن طور که باید این ادعا را محقق کنیم.

در همین راستا یک بانک مسئله نداریم تا فضای آموزشی و پژوهشی را هدایت کرده و به همین ترتیب به رشد علمی دانشجویان کمک کنیم.

از طرف دیگر نبود چنین بانک مسئله ای باعث اسراف سرمایه های انسانی و تحیر و سرگردانی در میان دانشجویان شده است که اگر این خلا رفع شود تا حد زیادی از سرگردانی دانشجویان کاسته می شود.

آفت مهم موجود این است که ذهن ما بیش از اندازه آکادمیک و ذهن زده است و از فضای جامعه و مسئله دور مانده است به عبارت دیگر سیاست گذار هستیم اما از جامعه و مسئله دور شده ایم.

راه حل پر کردن این خلا نیز از این قرار است که بک بانک مسئله داشته باشیم که دائما به روز شود و نیازمند یک نگاه نهادی هستیم و  جایی برای رصد دائمی مسائل حوزه فرهنگ و ارتباطات باید فراهم آید.

فرایند آموزش باید چشم مسئله یاب دانشجو را باز کند

البته ناگفته نماند که همه نیاز به مسئله شناسی با تدوین بانک مسئله رفع نمی شود بلکه فرایند آموزش باید به نحوی باشد که چشم مسئله یاب دانشجو را باز کند نه اینکه دانشجو را با تاکید بر محفوظات به یک کتابخانه سیار تبدیل کند. برای باز شدن چشم مسئله یاب نیازمند یک کارگاه مسئله شناسی و انبوهی از مطالعات موردی هستیم که باید در برنامه های درسی دانشکده لحاظ شود.»

عدم مدیریت دانش در دانشکده فرهنگ و ارتباطات

دانش آموخته دانشکده فرهنگ و ارتباطات در توضیح دومین خلا مهم این دانشکده اشاره داشت:

«دومین خلا موجود به خصوص در پنج ساله دوم  مدیریت دانشکده که خروجی های پژوهشی ایجاد شد. عدم مدیریت دانش و عدم سامان دهی مناسب به همین دانش تولید شده می باشد.

باید در باب مدیریت دانش تولید شده در پایان نامه ها و مقالات و خاصیت انباشتی دانش یک برنامه ریزی جدی شود.انبوهی از پایان نامه ها وجود دارد که به همین دلیل موضوعات آن ها تکراری است و با همت دانشکده، دانش آموختگان و دانش جویان می توان نتایج بهتری از پایان نامه ها به دست آورد.»

نیاز به ایجاد کانون تجربه

عضو تشکل امت واحده در مورد سومین نیاز و خلا موجود در دانشکده گفت:

«سومین نیاز و حرکت لازم ایجاد یک «کانون تجربه» است به این معنا که هم اکنون بسیاری از دانش آموختگان دانشکده وارد بازار کار شده اند و این نیاز احساس می شود که باید دانش دانشجویان به این تجریبات متصل شود و این کانون می تواند حلق وصل مناسبی باشد که دانش ضمنی را به دانش مصرح تبدیل کند»

ضعف ارتباطات درون دانشکده ای مهم ترین علت به وجود آمدن ضعف ها

احمدی در پاسخ به این سوال که مهم ترین علت به وجود آمدن چنین ضعف ها و خلاهایی در دانشکده ارتباطات اذعان داشت:

«این ضعف ها و خلا ها را ناشی از ضعف ارتباطات درون دانشکده ای(مجموع هیئت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان) می باشد و باید تیم جدید این مشکل را مرتفع کند.

متاسفانه با وجود آنکه دانشکده ارتباطات هستیم اما سبک ارتباطی که وجود داشت بسیار ناکارآمد بود»

نیاز به انقلاب در دانشکده نداریم

فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در پایان گفتگوی خود در مورد بایسته های تغییرات لازم در دانشکده نیز اشاره کرد:

«به نظرم نیازی به انقلاب در دانشکده نداریم و با توجه به ظرفیت های موجود و بهره برداری از تجربیات یک دهه ای فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی می توان اقدامات قابل توجهی انجام داد»

نظرات
  1. دانشجو
    ۰۸ مهر ۱۳۹۳

    ان شاءالله که خفقان دانشکده از بین بره
    هر چند این خفقان داره به کل دانشگاه سرایت می کنه

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • ناشناس
      ۰۹ مهر ۱۳۹۳

      این چه حرفیه!؟
      عملکرد رئیس دانشکده حتما خوب بوده تو دانشکده تحت امرش که می خوان کل دانشگاه رو بفرستن تحت امر معظم له…!!!!

      Thumb up 0 Thumb down 0

      • دانشجو
        ۰۹ مهر ۱۳۹۳

        عالی بوده
        حتما ارتباطاتی ها تأیید می کنند…
        از وضعیت دانشکده معلومه

        Thumb up 0 Thumb down 0

  2. ناشناس
    ۰۹ مهر ۱۳۹۳

    حواستون باشه اونی که رئیس اینجا بوده امروز هوای ریاست کل داره…

    ای کاش این دانشگاه برای حاجی باقیات صالحات بمونه… ای کاش…

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. ناشناس
    ۱۱ مهر ۱۳۹۳

    رئیس قبلی دانشکده اصلا اهل حرف شنیدن و انتقادپذیری نبود و مگه کسی جرأت داشت پیشنهاد یا انتقادی در مورد دانشکده مطرح کنه.
    استدلالشون هم اینه که براتون دعوتنامه نفرستاده بودیم که!

    Thumb up 0 Thumb down 0