پنج شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۳۲
دکتر پاکتچی:درتمدن مسئله خلاقیت محوریت دارد

پیش همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با محوریت تمدن اسلامی با حضور اندیشمندان و قرآن پژوهان در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنامه صادق به نقل از تسنیم، محمد اکبری در پیش همایش بین المللی پژوهش های قرآنی که با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز و دانشکده  مطالعات تطبیقی در دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار کرد: تمدن یک واژه ارزشی وپر جاذبه برای همه است ومشروعیت و محبوبیت همگانی دارد.

وی با بیان این‌که معنای لغوی واژه تمدن برگرفته از واژه مدینه و به معنای شهرنشینی وتمسک به آداب شهری است، افزود: مفهوم اصطلاحی تمدن نظم اجتماعی است که نتیجه آن خلاقیت فرهنگی است.

دبیرعلمی همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با بیان اینکه بر اساس نظر مقام معظم رهبری معنی تمدن نوین اسلامی پیشرفت‌های همه جانبه در دو بخش سخت  افزاری و نرم افزاری است، خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی تجلی وتبلور توحید، نبوت وامامت در بینش ومنش فرد و آحاد جامعه ورفتارهای فردی واجتماعی در جامعه است.

وی از مواردی از خصیصه های تمدن اسلامی را برشمرد وافزود: تمدن اسلامی تمدنی حیات آفرین واحیاگر است وتامین کننده همه نیاز‌های بشر درهمه زمان‌ها است.

اکبری نورانی بودن اسلام وبرتر بودن این دین آسمانی نسبت به بقیه ادیان را از دیگر خصیصه های دین اسلام دانست وگغت: اسلام دینی است که در تمامی زمینه‌ها به خود متکی است.

وی با بیان این‌که اسلام دینی جهانی است گفت: فطری بودن و ولایت محوری از دیگر خصیصه های دین اسلام است واین ویژگی ها باعث رشد وتکامل دین اسلام است.

دبیر همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با اشاره به علم گرایی وتعقل گرایی دردین اسلام افزود: دین اسلام برای تعقل وعلم گرایی ارزش بسیار بالایی قائل است و هیچ محدودیت زمانی ومکانی برای تحصیل علم قائل نیست.

احمد پاکتچی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز که دراین همایش حضور داشت، عنوان کرد: انسان موجودی مدنی است و به طور طبیعی نیازمند زندگی اجتماعی است.

وی با بیان این‌‌که انسان مدنی خوشبختی خود را در زندگی با جمع جست وجو میکند، خاطرنشان کرد: انسان با توجه به اجتماعی بودن دارای وظایف ومسئولیت های جمعی است وقرآن نیز موید این مطلب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که درتمدن مسئله خلاقیت محوریت دارد، خاطرنشان کرد: رفتار های انسان در سطح مدنی حاصل انگیختگی درونی است.

وی با بیان این‌که برای رسیدن به زندگی مطلوب باید تشخیص صحیحی از مصالح ومفاسد داشته باشیم، تصریح کرد: این مهم تنها به وسیله علم امکان پذیراست و شقی ترین افراد درعین حال جاهل‌ترین افراد هم هستند.