دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ۰۸:۰۰
معرفی کتاب قدرت نوآوری اجتماعی
کارآفرینان مدنی چگونه شبکه‌های درون اجتماع را برای دست‌یابی به منفعت بر می انگیزانند!

نوآوری اجتماعی اشاره به ایده‌ های جدیدی دارد که برای رسیدن به هدف‌های اجتماعی بکار می‌آیند. به عبارتی نوآوری اجتماعی عبارتست از: فعالیت‌های نوآورانه و خدماتی که انگیزه‌شان برآورده کردن یک نیاز اجتماعی است و مدام از خلال سازمان‌ هایی که هدف اولیه‌شان اجتماعی است، در حال اشاعه و بسط هستند.

مقدمه مترجمین:

نوآوری اجتماعی اشاره به ایده‌ های جدیدی دارد که برای رسیدن به هدف‌های اجتماعی بکار می‌آیند. به عبارتی نوآوری اجتماعی عبارتست از: فعالیت‌های نوآورانه و خدماتی که انگیزه‌شان برآورده کردن یک نیاز اجتماعی است و مدام از خلال سازمان‌ هایی که هدف اولیه‌شان اجتماعی است، در حال اشاعه و بسط هستند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که نوآوری اجتماعی در راستای منفعت جمعی است. نوآوری اجتماعی راهی است برای حل مشکلات اجتماعی از طریق: ۱- به‌وجود آوردن امکانات جدیدی که موجبات پیشرفت و راحتی افراد در زندگی فردی و اجتماعی را فراهم کند. ۲- به‌وجود آوردن موقعیت‌های شغلی جدید از طریق مهارت و شیوه‌های جدید کار که به پیشرفت و بهتر شدن موقعیت اجتماعی افراد در مشاغل کمک می‌کند.

برای خرید کتاب از فروشگاه کلیک کنیدکتاب قدرت نوآوری اجتماعی ابتکار مرکز اش (Ash) در زمینه‌ی نوآوری در دانشکده ی کندی هاروارد است. استفان گلداسمیت یک چارچوب جهت هدایت و راهنمایی دولت، عملگران بخش غیرانتفاعی و خصوصی فراهم می‌کند و همچنین آنان را تشویق به تجدید نظر درباره چگونگی حل سخت‌ترین مشکلات عمومی در جوامع امروزی می‌کند.
بر اساس تجربه ی نویسنده، تحقیقات گسترده، و مصاحبه با بیش از ۱۰۰ تن از رهبران ارشد از بخش‌های دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی از سراسر بخش‌های کشور، کتاب قدرت نوآوری اجتماعی سرشار از مطالعات موردی الهام بخش و گویا و استراتژی‌های مفید برای ارائه ی خدمات اجتماعی است.

قدرت نوآوری اجتماعی

کتاب حاضر ابزار مناسبی برای کارآفرینان مدنی در جهت ایجاد جوامع سالم و ترویج راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات عمومی و اجتماعی است. قدرت نوآوری اجتماعی به مقامات دولتی، کارآفرینان اجتماعی، خیرین، و شهروندان کمک می‌کند تا بینش اجتماعی خود را در مواجهه با مسائل تغییر دهند. گلداسمیت نشان می‌دهد چگونه می‌توان به‌طور موثر برای مقابله با مسائل پیش‌روی کشور و جهان، به کاوش راه‌ های جدید برای همکاری در سراسر بخش‌ها پرداخت و نقاط قوت را بهبود بخشید.

برای نوآوران اجتماعی که می‌خواهند تاثیری قدرتمند در جامعه بگذارند، توصیه می‌شود که کتاب قدرت نوآوری اجتماعی را مطالعه کنند. استفان گلداسمیت ابزاری ضروری برای کمک به کارآفرینان مدنی برای عملی ساختن ایده‌های خود و تولید بهترین نتایج ممکن فراهم می‌ کند.

نوآوران اجتماعی بر این باورند که در دنیای کنونی برای پیشرفت در زمینه‌های کلیدی و حیاتی نظیر آموزش و پرورش و اقتصاد، به ابزارهای متفاوت و جدیدی نیاز است که در این کتاب به چندین مورد از این ابزارها اشاره شده است. پیشرفت‌های واقعی مستلزم آن است که بشردوستان و شهروندان اقدامات جسورانه‌ای در جامعه انجام دهند.

فقر منابع بویژه منابع فارسی در این حوزه به لحاظ نوپا بودن آن، یکی از چالش‌های جدی‌ای است که علاقمندان این حوزه (اعم از دانشجویان و دانش‌پژوهان و یا متقاضیان استفاده از این دانش)، با آن دست به گریبان هستند. کتابی که پیش رو دارید، یکی از همین منابع معتبری است که بدلیل ویژگی‌های منحصر بفرد آن، می‌تواند بخشی از نیاز به این دانش کاربردی را در زمینه ی پیاده سازی نوآوری اجتماعی در جامعه پوشش دهد. از این رو، تصمیم بر ترجمه این کتاب گرفته شد تا از این طریق نیاز مذکور را بتوان پاسخی درخور داد. در واقع، یک بسته ی آموزشی-پژوهشی و در عین حال کاربردی است که هم برای مدیران و هم برای تحلیل‌گران حوزه‌ی نوآوری بسیار راهگشا خواهد بود.

برای خرید کتاب از فروشگاه کلیک کنید

معرفی نویسنده:

“استفان گلداسمیت” استاد کرسی “دنیل پاول ” و مدیر برنامه ی نوآوری در دولت آمریکا در دانشکده ی امور دولتی کندی در دانشگاه هاروارد می باشد. گلداسمیت، که خود یک کارآفرین است، دارای جایگاه بی همتایی است که توانسته با مسائل به‌عنوان رهبری ملی، فرای بخش های مختلف مانند بخش دولتی، شرکت های انتفاعی و سازمان های بزرگ غیرانتفاعی و بشردوستانه، مواجهه داشته باشد.
در میان دیگر تالیفات استفان گلداسمیت، می توان به کتاب “شهر قرن بیست ویکم: رستاخیز شهرنشینی در آمریکا ” و کتابی که برنده ی جایزه نیز گشته است، “حاکمیت از طریق شبکه: شکل جدیدی از بخش دولتی ” اشاره کرد، که هر دو کتاب تایید، تصدیق و جوایز بین‌المللی بسیاری دریافت کرده‌اند.

 نویسنده: استفان گلد اسمیت (Stephen Goldsmith) به همراه جیجی گرجس و تیم گلین برک

 مترجمان: علی اصغر سعد آبادی، حسین افتخاری

 انتشارات: دانشگاه امام صادق علیه السلام

فهرست مطالب

مقدمه مترجمین
سپاسگزاری
درباره‌ی نویسنده
پیشگفتار
مقدمه

بخش اول) تسریع‌بخشی به تغییر اجتماعی

فصل ۱) جرقه ی پیشرفت مدنی

کارآفرینی، نوآوری و تغییر
ایده‌های بسیار، پیشرفت‌های کم
کارآفرینی مدنی به منزله‌ی یک راه‌حل
جرقه‌ی پیشرفت مدنی
احکام و هشدارهای لازم در جهت مداخله‌ی دولت
نتیجه‌گیری

فصل ۲) نوآوری به‌منزله‌ی عامل تسریع‌کننده

کشف عنصر گم شده
انتخاب تسریع‌کننده‌ی مناسب
تجمیع همه‌ی موارد در یک‌جا: بنیاد نهمیاه
نتیجه‌گیری

بخش دوم) بازارساز به‌منزله‌ی کارآفرین مدنی

فصل ۳) باز گذاشتن دسترسی به نوآوری اجتماعی

در هم شکستن موانع حمایت از تولید داخلی
آزاد کردن فضای نوآوری
ایجاد فرصت برابر برای همه
دعوت از استثنایی‌ها
تحمیل تغییر فرهنگی
گردآوری همه چیز: انحصارطلب روشنفکر
نتیجه‌گیری‌ها

فصل ۴) مبادله‌ی فعالیت‌های خیرخواهانه با نتایج قابل اندازه‌گیری

محدودیت‌های فعلی در سرمایه‌گذاری
چه ارزش‌های عمومی‌ای را می‌خریم؟
آیا فعالیت‌هایی که بودجه‌ی آن‌ها تامین شده است هم‌چنان مرتبط‌ترین فعالیت‌ها هستند؟
جامعه، خواهان چه تغییری است و چه دارایی‌هایی را می‌تواند متحد کند؟
آیا ما بودجه‌ی یک پروژه یا یک تغییر پایدار در سیستم را تامین می‌کنیم؟
چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کنیم؟
جمع‌بندی: لیندا گیبز
نتیجه‌گیری

بخش سوم) تامین‌کننده‌ی خدمت به منزله‌ی کارآفرین مدنی

فصل ۵) برانگیختن و اعتماد به شهروندان

توازن متخصصان با عموم
ساخت یک اجتماع
بهره‌بردن از رسانه‌های اجتماعی برای تغییر
قدرت انتخاب برای مشتری
درمان شکاف انتظارات
ترکیب همه با هم: طرح استقلال خانواده
نتیجه‌گیری

فصل ۶) تبدیل ریسک به پاداش

دیدن فرصت‌ها در جایی‌که سایرین بدهی را می‌بینند
پذیرفتن ریسک اولیه
محاسبه‌ی کامل عایدی پلکانی سرمایه‌گذاری
پاداش و ریسک سیاسی
تجمیع همه موارد در یک‌جا: مؤسسه‌ی رپروند میلواکی
نتیجه‌گیری

فصل ۷) جامعه‌ی پرثمر

شهر پرثمر (و شهردار کارآفرین)
کارآفرینان مدنی و اصلاح مدرسه
راه‌حل‌های کارآفرینی اجتماع
در موقعیت کارآفرین ماندن: خودداری از موفقیت
آینده
منابع