یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ۰۸:۳۰
یوم‌الله، روز قدرت‌نمایی خدا

یکی از اصطلاحاتی که توسط حضرت امام رحمه الله علیه وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی ما شده است، ایام الله است. ایشان با بهره گیری از آموزه های قرآن کریم، و با استناد به آیه «…وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ»، از دعوت خداوند به یادآوری و تذکر دائمی «ایام الله» خبر می دهند.

«وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ» (ابراهیم/۵) اینها را متذکّر کن به «ایّام خدا».
یکی از اصطلاحاتی که توسط حضرت امام رحمه الله علیه وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی ما شده است، ایام الله است. ایشان با بهره گیری از آموزه های قرآن کریم، و با استناد به آیه «…وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ»، از دعوت خداوند به یادآوری و تذکر دائمی «ایام الله» خبر می دهند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در این خصوص که مقصود از «ایام الله» در این آیه چه چیز است چنین نوشته‌ است:
«شکى نیست که مراد از”ایام”، ایام مخصوصى است، و نسبت دادن ایام مخصوص به خدا با اینکه همه ایام و همه موجودات از خداست، حتما به خاطر حوادثى است که در آن ایام مخصوص به وجود آمده و امر خداى تعالى را ظاهر ساخته است، که در دیگر ایام چنین ظهورى رخ نداده است، پس به طور مسلم مقصود از ایام خدا، آن زمان هایى است که امر خدا و آیات وحدانیت و سلطنت او ظاهر شده و یا ظاهر مى‏شود» (ترجمه المیزان، ج‏۱۲: ۲۳).
حضرت امام رحمه الله علیه ایامی چون «۱۵خرداد»، «۱۷شهریور» و «۲۲بهمن» را از ایام الله می نامند (صحیفه امام، ج‏۱۶: ۴۸۵). مقام معظم رهبری دام ظله هم حادثه ۹دی ۱۳۸۸ را «یک حادثه ماندنی در تاریخ» ایران اسلامی می دانند که «شبیه حوادث اول انقلاب است»؛ لذا از ایام‌ الله بوده و «بایستی حفظ شود، بایستی گرامی داشته شود» (مقام معظم رهبری، ۲۱/۰۹/۱۳۹۰). اما وجه مشترک این وقایع چیست؟
حضرت امام(ره) به زیبایی وجه شبه این وقایع را بیان می نمایند. ایشان در تبیین «ایام الله»، ظهور دست قدرت الهی در این روزها را ویژگی مشترک این ایام دانسته و می فرمایند:
«همه ایّام مال خداست؛ لکن بعضى از ایّام یک خصوصیتى دارد که براى آن خصوصیت «یوم الله» مى‏شود… یوم الله، یومِ قدرت نمایى خداست…» (صحیفه امام، ج‏۹: ۴۶۹).
بر اساس این دیدگاه، ۹ دی ۸۸ روز قدرت نمایی خدا بود، همانگونه که ۲۲بهمن ۵۷ قدرت خدا نمایان گردید. اگر بهمن ۵۷ را آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی بدانیم، بی گمان دی ۸۸ یکی از ایام اللهی است که اسلام را #تثبیت نموده و به انقلاب استحکام بخشید. حضرت امام خمینی(ره) علت تأکید قرآن به زنده نگاه داشتن یاد و نام این ایام الهی را چنین بیان می دارند:
«تذکر به “ایام اللَّه” که خداوند متعال به آن امر فرموده است، انسان ساز است. قضایایى که در ایام اللَّه رخ داده است، براى تاریخ و انسان ها در طول تاریخ آموزنده و بیدارکننده است» (صحیفه امام، ج‏۱۶: ۴۸۵).
 پس اگر یوم‌الله ۲۲بهمن هر سال به میمیت ایام پیروزی انقلاب اسلامی به درستی گرامی داشته می شود، یادآوری و تذکر حماسه ۹دی نیز می تواند همین جایگاه را در ایام تثبیت انقلاب داشته باشد؛ چراکه مردم مسلمان ایران نشان دادند که بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی، علیرغم تمامی تهدیدها و تحریم ها، کمی ها و کاستی ها، ضعف ها و نابهنجاری ها، همچنان پای آرمانهای انقلاب ایستاده اند و حاضرند همه چیز خویش را فدای اسلام نمایند. نکته مهم در این حرکت عظیم آن بود که بیداری و هوشیاری حاصل شده دربرابر توطئه پیچیده دشمنان، ساخته دستگاه های تبلیغاتی و حاصل برنامه ریزی سازمان یا نهادی خاص نبود؛ بلکه روح الهی و ماهیت فرامادی در این خیزش عظیم مردمی کاملاً مشهود بود و به تعبیر مقام معظم رهبری، حرکتی برخاسته از «روح دیانت حاکم بر دل های مردم بود» (مقام معظم رهبری– ۲۱/۰۹/۱۳۹۰).
حضرت امام رحمه الله علیه ایام الله را «هدیه هایی از عالم غیب ربوبی» می دانند که مردم باید آنها را «با جان و دل حفظ و با چنگ و دندان نگهدارى کنند» (صحیفه امام، ج‏۱۴: ۴۰۵). حال اگر ۹دی ۸۸ را یکی از ایام اللهی بدانیم که دست قدرت الهی به وضوح در آن نمایان گردید، به نظر می رسد چنانچه حال و هوا و خاطرات آن به درستی، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل گردد، می تواند تا مدتها انقلاب را از هرگونه انحراف مصون دارد و لوکوموتیو انقلاب را با شتاب بیشتری به سوی مقصد خویش رهنمون سازد.
«…باید #یادآورى کنید این «ایّام اللَّه» را. چنانچه کردید، از یاد نباید برود این «ایّام اللَّه» براى اینکه این ایام اند که آدم سازند…. این ایّام الهى هست که ملت ما را #بیدار مى‏کند، و بیدار کرد. امر مى کند: ذَکِّرْهُمْ بِایّامِ اللَّه؛ «ایّام اللَّه» را در ذکر مردم وارد کن» (صحیفه امام، ج‏۹: ۴۶۶).
دکتر مجتبی باباخانی پژوهشگر مرکز رشد
🗂 ۹ دی ۱۳۸۸ از دیدگاه امام خمینی(ره)