پنج شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۳۰
اولین جلسه هم‌اندیشی پیرامون افق پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد

روز سه شنبه ۱۹ دیماه ۱۳۹۶،  اولین جلسه هم‌اندیشی پیرامون افق پژوهشی دانشگاه، با حضور دکتر عادل پیغامی و جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری، در سالن شهید مطهری رحمه الله علیه برگزار گردید.

دکتر پیغامی، نقش دانشجویان دکتری در امر پژوهش را بسیار مهم توصیف کردند و با اشاره به ضرورت  ارتباط ارگانیک و وسیع با دانشجویان به تبیین چرایی تشکیل این جلسه پرداختند.

هدف از برگزاری این جلسه، هم‌اندیشی و دریافت نظرات دانشجویان، به منظور دستیابی به راهکارهای مناسب، در جهت تحقق اسناد بالادستی و راهبردهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی بود تا از این طریق امکان عملیاتی کردن اهداف مذکور در ده سال آینده فراهم گردد.

  در ابتدای جلسه، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و خوشامدگویی مجری برنامه،‌ دکتر عادل پیغامی به تبیین عملکرد و خدمات معاونت پژوهش و فناوری پرداختند.

 ایشان با اشاره به افتخارات و دستاوردهای معاونت پژوهش و فناوری، از قبیل کسب رتبه برتر ناشران دانشگاهی، رونمایی از دستاوردهای کتابخانه و اداره فناوری اطلاعات،  به تبیین و تشریح اقدامات صورت گرفته معاونت در سالهای اخیر پرداختند.

دکتر پیغامی برخی از مشکلات و نقدهای ناظر به حوزه پژوهش را مربوط به مشکلات ساختاری عنوان کردند و گفت‌وگو پیرامون این مسائل را خارج از موضوع جلسه عنوان کردند.

دکتر پیغامی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های پژوهشی از قبیل فناوری اطلاعات و نشر کتاب، از  فعالیت‌ها و خدمات دکتر آشنا و دکتر افتخاری در ایجاد این دستاوردها نام بردند و از پیشرفت و توسعه این دو زیرساخت در سالهای اخیر خبردادند.

در ادامه معاون پژوهش و فناوری با اشاره به هدف ایجاد دانشگاه پژوهش محور؛ تمرکز بر زیرساخت‌های پژوهشی را تنها مقدمه و ابزاری در جهت وصول به این هدف توصیف کردند و ابراز امیدواری نمودند که با تشکیل این جلسه و تلاش‌های بعدی بتوان گام‌های موثری در راستای اصل پژوهش که همان تولید علم و تحقق مرجعیت علمی می‌باشد برداشت.

دکتر پیغامی در توضیح چرایی تمرکز فعالیت معاونت پژوهش و فناوری بر امور زیرساختی افزودند:

«در اسناد بالادستی نکات مهم و ارزشمندی مطرح شده بود ولی زیرساخت لازم برای تحقق این اهداف فراهم نشده بود و لذا مجبور بودیم به سمت ایجاد زیر ساخت حرکت کنیم. ولی بعد از اینکه خدمات را به نحو مطلوبی ریل گذاری کردیم و قطعا خدمات مذکور به مسیر خود ادامه خواهد داد، باید وجهه اصلی همت ما به سمت این سوال پیش برود که راهبر اصلی مسئول پژوهش در دانشگاه کیست؟‌ مدیر پژوهش در دانشگاه کیست؟ مدیر و راهبر پژوهش در دانشگاه کیست؟ و چه کسی باید با توجه به این اسناد پاسخگوی امور پژوهشی و راهبری پژوهش در دانشگاه باشد؟»

از اینرو دکتر پیغامی با اشاره به اینکه این جلسه با هدف تمرکز بر مساله راهبری و حکمرانی پژوهش در دانشگاه می‌باشد، از ارائه سوالات و نظرات پیرامون خدمات پژوهشی صرفنظر شود

از اینرو دکتر پیغامی از دانشجویان خواستند تا به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون امر راهبری و حکمرانی پژوهش در دانشگاه بپردازند. و یادآور شدند که امر راهبری پژوهش تاکنون در اختیار معاونت پژوهشی نبوده است ولی با طرح سوالات و دریافت نظرات می‌توان به ایده‌ها و نقشه راهی دست یافت که بتوان با استفاده از این نقطه نظرات در آینده گام‌های موثرتری برداشت. ایده‌هایی از قبیل اینکه محور تعیین کننده کدام نهاد باشد؟‌ آیا معاونت پژوهشی کماکان نقش ستادی داشته باشد؟ نگارش برنامه راهبردی به عهده کدام بخش باشد؟‌ و … .

در ادامه جلسه دانشجویان به ارائه نظرات و سوالات خود پرداختند که از جمله مباحثی که توسط دانشجویان حاضر در جلسه مطرح شد به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

·        لزوم تعیین اولویت‌ها و اصلاح نظامنامه‌ها

·        ضرورت اصلاح نظام پاداش‌دهی در امر پژوهشی

·        استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه

·        ضرورت پژوهش محور شدن آموزش دانشگاه

·        دقت در انتخاب  اساتید و محتوای ارائه شده توسط اساتید محترم

·        جلوگیری از چاپ کتب غیرمعتبر

·        ضرروت تغییر سرفصل‌های دروس

·        تمرکز بر مرجعیت علمی شدن دانشگاه

·        حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی

·        آشنا کردن دانشجویان با مسائل روز و دریافت مسائل مختلف و انتقال آن به دانشجویان به منظور انجام پژوهش مساله محور

·        لزوم توجه بیشتر به دانشجویانی که در انتخاب موضوع و نگارش پایان نامه به طور عمیق تحقیق می‌کنند

·        و …

در پایان دکتر پیغامی به برخی از سوالات دانشجویان پاسخ دادند و مقرر شد که سایر نظرات و پیشنهادات توسط معاونت پژوهش و فناوری دریافت گردد. صرف شام در رستوران اساتید پایان بخش اولین جلسه هم‌اندیشی پیرامون افق پژوهشی دانشگاه بود.