صنایع کوچک بیش از ۱۰ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شود و از این بابت اهمیت فوق‌العاده و ویژه‌ای دارد که نیازمند حمایت جدی است.
در فرآیند حمایت از صنایع کوچک سهم قابل توجهی متعلق به رسانه ملی است و مهم‌ترین نقشی که این رسانه می‌تواند در این زمینه ایفا کند، مطالبه‌گری و حمایت علمی از صنایع کوچک و متوسط است.
حمایت از صنایع کوچک از سه ضلع اصلی تشکیل شده است؛​ نخبگان، فعالان اقتصادی و کارگزاران اقتصادی و ضلع آخر مقامات سیاسی و مدیران اداری، اجرایی کشور. نکته قابل توجه آن است که رسانه ملی می‌تواند این سه ضلع را به هم وصل کند و به عبارتی اگر در مرکز این سه قرار بگیرد، می‌تواند نقش قابل توجهی در انتقال دانش نخبگان، طرح مسائل و مطالبات فعالان اقتصادی و دریافت پاسخ از مقامات سیاسی یا شرح برنامه‌ها و قوانین اجرایی کشور داشته باشد.
رسانه ملی می‌تواند با اتصال نخبگان و کارآفرینان صنعتی به مسئولان سیاسی کشور، شرایطی فراهم کند که اگر نیازی به قانونگذاری وجود داشته یا اگر حمایت خاصی ضرورت دارد، طرح و پیگیری شود. به عنوان نمونه، نیازهای مالی و صادرات به بازارهای مالی از جمله مطالباتی است که رسانه ملی به خوبی می‌تواند آنها را پیگیری کند و ظرفیت‌های موجود برای رشد صنایع کوچک و متوسط را به هم برساند تا امر حمایت و پشتیبانی محقق شود.
خوشبختانه سازمان صدا و سیما در این زمینه گام‌های موثری برداشته است، گرچه این حمایت‌ها کافی نیست و حتما باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. اقداماتی مانند تاسیس شبکه «ایران‌کالا» که با اهدافی چون حمایت از صنایع کوچک و متوسط شکل‌ گرفته و ابتکار قابل توجهی است، امکان تبلیغ و پخش آگهی‌های رایگان برای صنعتگران و تلاش‌هایی از این دست از سوی رسانه‌ملی حائز ارزش است اما کافی نیست.
صنایع کوچک و متوسط به حمایت علمی تلویزیون هم نیاز دارند. حتما باید برای این قضیه مدل‌سازی صورت بگیرد و مهم ترین عنصر هم توجه به همه نیازمندی‌ها و همه ابعاد و وجوه اقتصادی مرتبط با صنایع است. به عبارتی، ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی، کافی نیست. تصور نشود که رسانه ملی صرفا با فرهنگسازی برای خرید کالای ایرانی به نتیجه خواهد رسید چرا که در این زمینه مشکلات بسیار جدی‌تری وجود دارد و نقشی که رسانه ملی قابلیت ایفای آن را دارد، اصلا کوچک نیست. به عنوان مثال می‌دانیم که صنایع کوچک و متوسط در تامین نیازهای ملی مشکلات جدی دارند و نظام بانکی پشتیبان تولیدکنندگان نیست. طرح این مساله و مطالبه‌گری درباره آن و بررسی و پیگیری اقدامی است که از رسانه ملی می‌توان توقع داشت.
همین طور که می‌دانیم صنایع کوچک و متوسط در زمینه صادرات و دسترسی به بازارهای مالی با مسائل متعددی روبه‌روست. رسانه ملی می‌تواند این مسائل را مطرح کند و از مقامات دیپلماتیک و اقتصادی کشور مطالبه جدی داشته باشد که شرایط فعالیت را در بازارهای صادرات از جمله کشور عراق که بسیار بزرگ است، احیا کنند.
می‌دانیم که بسیاری از تولیدکنندگان در آستانه ورشکستگی قرار دارند و مسائل و مشکلات آنها به درستی به گوش مسئولان نمی‌رسد و راهکارها و شرایط آن تشریح نمی‌شود. رسانه ملی در این زمینه هم می‌تواند مفید عمل کند.