یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۰۰
انصاف در جهنم/ قسمت چهارم
وقتی خداوند به بی انصاف ها کمک می کند!

دنیا دار ابتلاست و قرار نیست خداوند کسی را در این آزمایش ها مجبور به خوب بودن بکند برای همین هم خداوند همیشه راه فراری برای انسان ها باقی می گذارد. همیشه راهی و دلیلی برای زیر بار حق نرفتن وجود دارد و این راه را خود حق تعالی باقی می گذارد تا هر کس که حقیقتا طالب حق نیست از این راه فرار کند.

برای همین هم اگر حقی به شما عرضه شد و شما بلافاصله متوجه نقص و یا کمبودی در آن شدید فکر نکنید که این توجه شما حتما از حق طلبی شماست شاید از همان راه فرار هایی باشد که حق تعالی گذاشته است تا اگر شما دنبال بهانه می گردید بتوانید از زیر بار حق رفتن فرار کنید. در قاموس الهی باید تنها کسانی حق را بپذیرند که عاشق حق هستند و منت کش پذیرش آنند نه کسانی که با بی میلی مجبور به پذیرش آن شده اند. اگر در درون خودتان برای پذیرش حقی بی میلی یافتید نگران نباشید بدانید که حق تعالی حتما برای فرار شما از آن حق چاره ای می اندیشد!! اما چاره ای بسیار ترسناک!!

برای همین او خودش عمدا در کنار هر امر بسیار خوبی، بدی ای را هم قرار داده است تا به اهل جدل کمک کند!! کمک کند تا آنها به بهانه آن بدی از آن خوبی دست بکشند. او عمدا در کنار هر امر بدی هم خوبی هایی قرار داده است که باز به اهل جدل کمک کند کمک کند تا به بهانه آن خوبی ها از آن بدی دفاع کنند!! مثلا درست زمانی که حق دارد اندکی قوت می گیرد حق تعالی اجازه می دهد تا بدی ها و سختی هایی با آن همراه شود تا عده ای به بهای همین بدی ها و سختی ها از آن جدا شوند و درست زمانی که باطل دارد چهره نمایان می کند حق تعالی اجازه می دهد تا آن باطل دوباره برای خودش خوبی ای دست و پا کند و با آن، طرفدارانش را برای باقی ماندن قانع کند.
و این یکی از عمیق ترین سنت های الهی است تا به وسیله آن عمیق ترین لایه های جدلی هویت انسان ها را بیرون بکشد و خالص را از ناخالص جدا کند.

امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرمایند می دانید چرا حق تعالی خانه خودش را در سرزمینی اینچنین گرم و بی آب و علف و با کوه هایی اینچنین سنگلاخی قرار داده است؟ چون می خواهد کسی برای تفریح و سیاحت به مکه نیاید و جز برای بندگی او قصد حرم الهی را نکند.

این بیان حضرت امیر یک مثال از سنت جاری الهی در عالم دنیاست. هر جا خوبی اصیل و واقعی پیدا کردید بدانید که باید همراه آن سختی هایی هم باشد. سختی بی تعارف، چیز بدی است و گفتیم اهل جدل به خاطر بدی ها از خوبی ها دست می کشند. اصلا اگر خوبی ای در دنیا پیدا کردید که همراهش سختی نبود در خوب بودن آن شک کنید. این خوبی قطعا از همان بدی هایی است که با خوبی هایی آراسته شده است.

مثلا بی حجابی در کنار بدی هایش مسلما خوبی هایی دارد!! زن به لحاظ جسمی آزاد تر می شود. زیبا تر می شود. حتی ممکن است اندکی روحیه خودش و بعضا برخی اطرافیانش را شاداب تر کند در برخی جا ها ممکن است موجب احترام بیشتر شود و حجاب در کنار خوبی هایش مسلما بدی هایی دارد!! در گرمای تابستان چادر مشکی سر کردن سخت است. حجاب محدودیت های فیزیکی و ارتباطی به همراه دارد. گاها به او انگ عقب افتادگی و تحجر می زنند و … . حالا شما حساب کنید که این خوبی های بی حجابی و بدی های با حجابی چقدر می تواند به روحیه جدلی انسان ها کمک کند تا از حجاب دست بکشند. این وسط تنها کسانی که اهل جدل نیستند می توانند در پس خوبی های بی حجابی بدی های اصیلش و در پس بدی های حجاب خوبی های اصیلش را ببینند و انتخاب کنند.

و این فقط در مورد حجاب نیست بلکه در مورد بسیاری از دستورات اسلامی می توان چنین ملاحظاتی را داشت و اتفاقا در چنین دنیایی که برای اهل جدل آفریده شده است دفاع از حق و دوری کردن از باطل هنر دارد و خداوند خریدار چنین هنری است وگرنه هر گبری و هر انسان حقیری را هم در برابر حق خالص و باطل خالص قرار دهند معلوم است کدام را انتخاب می کند.

و شاید سخت شدن ابتلائات آخرالزمان ریشه در همین مسئله داشته باشد اما وعده ما برای تشریح نسبت جدل و آخرالزمان شماره بعدی این نوشتار باشد.

ابراهیم خانی پژوهشگر مرکز رشد