پنج شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ۲۱:۴۵
قسمت دوم
نقد و بررسی تیزرها و پوسترهای تبلیغات اجتماعی/ تیزر حساب کنیم تا برای ما هم حساب کنند

مردان محله در مغازه کاسبی که معتمد محل نیز شناخته می شود، جمع شده اند و هر یک از آنها مبلغی پول را به صاحب مغازه می دهند. صاحب مغازه هم از آنها تشکر کرده و برای آنها دعای خیر می کند. در نهایت خود او نیز مبلغی به عنوان سهم خود روی پول های جمع شده گذاشته و کل پول ها را می شمارد و شاگردش را صدا می کند و از او اطمینان خاطر حاصل می کند که می داند چه کار باید کند.

صحنه بعدی، از داخل کوچه ای گرفته شده است که شاگرد مغازه در مقابل در منزلی ایستاده که زنی جوان همراه با فرزندان خردسالش جلوی در در حال گفتگو با شاگرد مغازه هستند. زن از شاگرد می پرسد این پول برای چیست؟ شاگرد مغازه می گوید: فکر کنم همسرتان از آقا کریم طلب داشته که این پول طلب است. زن با خوشحالی پول را گرفته و از او تشکر می کند.

با عقب آمدن دوربین و نشان دادن سر کوچه و زوم دوربین بر روی اطلاعیه فوت مردی، کل داستان و ابهام ایجاد شده برای مخاطب روشن می شود. به طور خلاصه داستان تیزر از این قرار بوده است که شوهر زن فوت کرده و اهالی محل با حفظ آبرو برای خانواده او پولی جمع آوری کرده اند و به او بخشیده اند و در نهایت این جمله بر روی تیزر نقش می بندد: حساب کنید تا برای ما هم حساب کنند.

این تیزر اثرگذار چندین عامل مهم و کلیدی در حوزه تبلیغات اجتماعی #انفاق را در خود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

از جمله ضعف های جامعه امروزی، کم رنگ بودن نقش حلقه های پیرامونی در یاری رساندن به افرادی که به دلایل مختلف دچار مشکلاتی در تامین نیازهای مالی خود می شوند. این حلقه ها از اقوام و خویشاوندان آغاز شده و تا دایره دوستان و نزدیکان و همسایگان قابل گسترش است. در این تیزر احیاء احساس مسئولیت همسایگی در کمک کردن به نیازمندان محله، در دستور کار قرار گرفته است که البته در این خصوص فاصله تا رسیدن به وضعیت مطلوب، بسیار است.

بهترین شکل انفاق، انفاق مخفیانه و به صورت ناشناس است. این که چند نفر از مردان محله در مغازه ای و به دور از چشم افراد غریبه جمع می شوند دلالت بر انفاق به صورت ناشناس دارد. همچنین رساندن پول در شب به در منزل فرد، می تواند نماد و نشانه ای برای موضوع فوق باشد.

حفظ آبرو و عزت افراد نیازمند از جمله ویژگی های غیرقابل انکار و اساسی در انفاق است که در این تیزر به خوبی این موضوع به تصویر کشیده شده است. زمانی که زن از شاگرد مغازه که پول برای او آورده علت را می پرسد، شاگرد مغازه بدون اشاره به ماجرای اتفاق افتاده در داخل مغازه پاسخ می دهد که همسرتان از صاحب مغازه طلب داشته و این پول برای آن است.

نکته دیگر این که فرد صاحب مغازه که احتمالا به پیشنهاد او افراد خیر محله برای کمک به خانواده نیازمند به دور هم جمع شده اند، بیشتر از سایر افراد از مال خود برای به خانواده نیازمند می بخشد.

جمله پایانی تیزر یعنی #حساب_کنید_تا_برای_ما_هم_حساب_کنند دلالت بر حداقل دو معنا دارد:

اول آن که ممکن است روزی هر یک از ما مبتلا به آنچه که در این داستان به آن اشاره شد، شویم و نتوانیم خود از تامین نیازهایمان برآییم. اگر اهتمام و توجه به محیط پیرامونی در جامعه به واسطه رفتارهای خود ما شکل بگیرد، اگر روزی به این اتفاق دچار شدیم، آن موقع می توانیم از حمایت های مادی حلقه های پیرامونی خود بهره مند شویم و در آن لحظه تنها نخواهیم ماند.

دوم آنکه این حساب کردند می تواند ابعاد اخروی و آن دنیایی به خود بگیرد. به عبارتی حساب کنید تا آن دنیا برای ما حساب کنند.

اصل دعوت و ترغیب به کار خیر و انفاق برای خدا با توجه به ویژگی های متعالی آن مثل انفاق مخفیانه و به دور از منت در کنار پرداختن به موضوع مهم توجه به اطرافیان و نزدیکان در قالب فرم و محتوای جذاب و اثرگذار، تیزر مورد بررسی را به یک تبلیغ اجتماعی موثر و ممتاز تبدیل کرده است.

 

سعید مسعودی پور پژوهشگر مرکز رشد