یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ ۰۹:۵۸
قسمت اول
? تیزر حساب شده/ کمیته امداد امام خمینی (ره)

در سلسله یادداشت هایی با موضوع نقد و بررسی تیزرهای تبلیغات اجتماعی تلاش خواهد شد تا تحلیلی کاربردی از تیرزهای تبلیغات اجتماعی ارائه شود. بخش عمده ای از تیزرها در حوزه دعوت به انفاق و کار خیر است.

این تیزر از چهار قسمت تشکیل شده است. موضوع عمومی و کلی هر چهار داستان، یک چیز است: فرد نیازمندی در لحظه خرید لوزام و مایحتاج ضروری خود و عدم توان پرداخت هزینه کالا و متوجه شدن فروشنده و نگرفتن پول از فرد نیازمند. در داستان اول فرد سالخورده ای به تصویر کشیده شده است که برای خرید نان به نانوایی رفته و در حالی که مشغول مرتب کردن دو سه اسکناس پاره و کهنه پانصد تومانی است، سر به زیر به فکر فرو رفته است. نانوا نانی برای او می آورد و فرد دست خود را دراز می کند تا اسکناس ها را به او بدهد. نانوا در پاسخ می گوید: حساب شده است و تصویر آخر چهره لبخند زده مرد که دیگر درهم نیست را نشان می دهد.

داستان دوم که بلافاصله شروع می شود، در یک قصابی است که فروشنده در حال آماده کردن گوشت های مشتری است. مشتری که خانم جوانی است با نگرانی در مورد قیمت سوال می کند. فروشنده که فرد سالمندی است در همان سر خود را کمی بالا آورده و می گوید: حساب شده دخترم. و در نهایت چهره با رضایت و لبخند زده خانم نیازمند نشان داده می شود.

بخش سوم خانم مسنی را نشان می دهد که منتظر آماده شدن داروهای خود در داروخانه است. زن که چهره نگرانی دارد، از مسئول داروخانه می پرسد: قیمتشون چقدر میشه؟ و پاسخ داده می شود: حساب شده.

بخش چهارم در یک کفش فروشی است که مادر جوانی همراه با دختر کوچک خود مشغول نگاه کردن به کفش های دخترانه هستند. مادر که احتمالا به واسطه قیمت بالا از خرید منصرف شده دست دختر خود را می کشد تا او را با خود ببرد. اما دختر همچنان مبهوت تماشای کفش هاست. فروشنده با مشاهده این صحنه خطاب به زن می گوید: خانم هر کدوم را می خواهید انتخاب کنید. حساب شده و در نهایت چهره خندان دختر بچه و مادر.

در نهایت هم این جمله گفته می شود: از حساب خدا ببخشید، خدا حساب می کند.

 

در خصوص محتوای تیزر حاضر، نکات زیر قابل توجه است:

موضوعاتی چون تامین دارو، نان و گوشت و لباس برای کودک از جمله نیازهای اساسی برای همه افراد است که نمی توان از آن گذشت. این موضوع که افرادی هستند که از تامین نیازهای ضروری خود عاجزند، یکی از محرک های دعوت به انفاق محسوب می شود.

تعفف و عدم ابراز نیاز توسط نیازمندان یکی از ویژگی های ممتازی است که در این تیزر به نمایش گذاشته شده است که خود یک دستور قرآنی و دینی است.

حفظ کرامت و عزت نیازمندان توسط افراد کمک کننده از موضوعات مهم دیگری است که در این تیزر به آن مورد تاکید قرار گرفته است.

جمله پایانی تیزر یعنی «از حساب خدا ببخشید، خدا حساب می کند» به روشنی بر نیت الهی و انفاق به خاطر خداوند دلالت دارد که این موضوع از مباحث بسیار کلیدی در طراحی تیزرهای اجتماعی در حوزه انفاق است. در واقع اصلاح حسن فاعلی و نیت انجام رفتار در کنار پرداختن به حسن فعلی موضوعی است که در تیزرهای تبلیغات اجتماعی انفاق هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

سعید مسعودی پور پژوهشگر مرکز رشد