چهارشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۰۰
پژوهشگر اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد:
خرید محصولات داخلی بزرگ‌ترین حامی اشتغال جوانان

پژوهشگر اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد که اگر هر ایرانی فقط روزی هزار تومان از مصارف خود را به کالای داخلی تخصیص دهد، برای این ۵/۱ میلیون نفر جوان بیکار شغل ایجاد می‌شود لذا خرید محصولات داخلی توسط مردم می‌تواند بزرگ‌ترین حامی اشتغال جوانان است.

به گزارش دانشجویی و فرهنگی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یاسر سلیمانی عضو گروه اقتصاد مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با طرقبه نیوز، ضمن اشاره به مقوله تولید به عنوان ستوان فقرات اقتصادی کشور اظهار کرد: مبتنی بر ادبیات علم اقتصاد، اشتغال نیز در تابع تولید قابل بررسی و ملاحظه است لذا توجه به مقوله تولید در اولویت خواهد بود و در این راستا توجه به ارکان مردمی که موجبات تحرک اقتصادی کشور را فراهم می‏آورند حائز اهمیت است.

 

وی افزود: دولت می بایست ضمن طراحی برنامه های عملیاتی با اهداف کمی و زمان بندی شده و تعیین عناوین دقیق اقدامات و محل تامین منابع مورد نیاز برای هر اقدام، ابتدا اقدامات مربوط به خود را به دقت و با سرعت به مرحله عمل برساند لذا در این مسیر نیز علاوه بر توجه به سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، باید بر ده اولویتی که توسط مقام معظم رهبری تأکید شده از جمله شناسایی فعّالیت‏ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور، زنده کردن تولید داخلی، پرهیز از واردات تضعیف کننده تولید داخل، دانش‌بنیان شدن بخش‏های حساس و مهم اقتصادی، احیای بخش‏های اقتصادی که قبلا در آن‏ها سرمایه گذاری شده، شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه جدی با فساد ویژه خواری و قاچاق در کشور، ارتقای بهره وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع کوچک و متوسط تمرکز یابد..

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مشکل اصلی طرز فکر و فرهنگ اقتصادی ناشی از مشکلات مربوط به سبک زندگی است گفت: خانواده ها با اصلاح الگوی مصرف، دوری از تجمل و اسراف، توجه به تولیدات خانگی و داخلی، ترویج احساس قناعت در تمام سطوح زندگی و ترویج در میان سایر خانواده ها، توجه به احکام و مبانی دینی و رزق حلال، عدم احتکار خانگی، تقویت روحیه کار جهادی و بدون منت می‏تواند در بهبود فضای اقتصادی کشور و حرکت به سوی اقتصادی مقاوم و مولد ایفای نقش کنند.

 

سلیمانی ضمن اشاره به این مطلب که بر اساس آمار از میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۲۲%، معادل ۵/۱ میلیون نفر بی‏کار وجود دارد و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد که اگر هر ایرانی فقط روزی هزار تومان از مصارف خود را به کالای داخلی تخصیص دهد، برای این ۵/۱ میلیون نفر جوان بیکار شغل ایجاد می‌شود.خاطرنشان کرد: خرید محصولات داخلی توسط مردم می‌تواند بزرگ‌ترین حامی اشتغال جوانان باشد. در واقع مسئولیت اجتماعی که در این عرصه بر عهده مردم است، چه بسا که اهمیتی بیشتر از سیاست‌های دولتی داشته باشد.

 

وی افزود: علم و هنر مدیریت انقلابی و کنترل فعالیت‏های دسته‌جمعی، مبتنی بر مبارزه نه صرفاً در عرصه نظامی بلکه در تمامی عرصه‏های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جهت نیل به اهداف راهبردی و کلان یک سیستم و رفع موانعی که در رسیدن به آن وجود دارد، ضروری است لذا توجه به معنویت، طراحی نقشه راهبردی، پایداری و استقامت در کار، مردم محوری، دیده‌بانی و رصد دقیق منابع و موانع حرکت کشور، دیده‌بانی و رصد دقیق دشمن داخلی و خارجی و قاطعیت در برخورد می توان به عنوان اهم مؤلفه‌های مدیریت انقلابی و جهادی از منظر دینی برشمرد.

 

عضو گروه اقتصاد مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: عدم توجه به هر یک از مؤلفه‏های مذکور قطعا در مسیر نیل به اقتصادی مقاوم کشور را دچار مشکل خواهد کرد بدین معنا که عدم توجه به مولفه‏های فوق موجبات ایجاد ناکارآمدی را فراهم خواهد کرد.

 

این پژوهشگر اقتصادی گفت: عدم دیده‌بانی و رصد صحیح منابع و موانع حرکت کشور، عدم دیده‌بانی و رصد دقیق دشمن داخلی و خارجی موجبات شکل گیری فضای ناامن اقتصادی در کشور را فراهم می‏آورد و این نکته به شدت بر تمایل به سرمایه‏گذاری مؤثر خواهد بود و همچنین عدم طراحی نقشه راهبردی و جامع، کشور را در مقابله با تکانه‏ها و شوک‏های اقتصادی داخلی و خارجی دچار آسیب‏پذیری خواهد کرد.