چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۳۷
گفتگو با دکتر عطاءالله بیگدلی در خصوص راهبردهای کلان ده ساله دانشگاه؛
بیگدلی: دانشگاه فاقد نظریه های فکری است/ دانشگاه بیشتر درسخوان می خواهد تا فرد انقلابی!

ما امروز در دانشگاه امام صادق(ع) یک مرکز تحقیقات بنیادین نداریم در حالی که باید یک مرکز تحقیقات در خصوص مبانی نظام‌ها، تولید علم‌ها و بنیادها به صورت تخصصی کار کرده باشد.

خبرنامه صادق: همزمان با تعیین اعضای جدید هیئت امنای مؤسسه جامعه‌الامام‌الصادق توسط مقام معظم رهبری، در حکم ایشان خطاب به اعضای جدید هیئت امنا تأکید شده بود که: «در اوّلین فرصت با بهره‌گیری از میراث و تجربیات گذشته و با رعایت راهبردهای ابلاغی که به پیوست خواهد آمد، به تنظیم و تصویب اساسنامه‌ی جدیدی مبادرت ورزند تا بر آن اساس و با تلاشهای جدّی خود نصاب این تشکیلات علمی را بعنوان یکی از مهمترین کانون‌های اعتلای معارف اسلامی و تحوّل علوم انسانی در کشور ارتقاء بخشند.»

این راهبردهای ابلاغی را می توان در حقیقت سند و نقشه راه تحول علوم انسانی و اعتلای معارف اسلامی کشور در دانشگاه امام صادق(ع) دانست که در دیدار غدیر سال ۸۴ ایشان با خانواده دانشگاه امام صادق(ع) مورد اشاره ایشان قرار گرفته بود و دقت در این ۱۲ بند راهبردها نشان از اشراف کامل رهبر معظم انقلاب نسبت به دانشگاه امام صادق(ع) دارد که اجرای آن می تواند ضامن تحول علوم انسانی و ارتقای دانشگاه امام صادق(ع) به مرجع تحقیقات مراکز علمی و دانشگاه های دنیا شود.

خبرنامه صادق همزمان با انتشار این راهبردها تلاش کرد تا در محورهای مورد اشاره در راهبردها، با برخی از اساتید و مسئولین دانشکده ها و دانشگاه گفتگو کند و نظر آنها را در خصوص اهمیت این راهبردها و نحوه اجرایی شدن آنها را جویا شود. در این گفتگو به سراغ آقای دکتر عطاءالله بیگدلی، استاد و دانش آموخته دانشکده حقوق رفته ایم که در زیر پاسخ های ایشان تقدیم کاربران خبرنامه صادق می شود:عطا بیگدلی

خبرنامه صادق: منظور از بازتبیین شدن نظام فکری حاکم بر دانشگاه در بند اول این راهبردها چیست؟ نظام فکری موجود چه شاخصه هایی دارد و به کدام سمت باید جهت دهی بشود؟

دانشگاه امام صادق علیه السلام و اساتیدش امروزه در حوزه فکری علوم انسانی فاقد یک نظریه روشن قابل تسمیه و انتساب هستند، در حوزه علوم انسانی اسلامی و علم دینی چنان که نهادهائی چون فرهنگستان علوم اسلامی قم یا افرادی چون استاد رشاد، جوادی آملی و… دارای نظریاتی روشن و قابل بحث و گفتگو در حوزه های عمومی علم هستند، دانشگاه ما فاقد یک روی کرد مبنائی یا اساتید قابل ذکر است. اینکه چنین بحثی با توجه به تشتت نظری حاکم بر دانشگاه ممکن است سخن دیگری است اما ظاهراً تحقق چنین امری مطلوب بوده است. لذا دانشگاه و همه اساتید باید به این سمت بروند که از کثرت فعلی به نوعی وحدت برسند. شاید راه حلش گفتگو و کار بیشتر نظری و پژوهشی در دانشگاه باشد.

خبرنامه صادق: طبق بند ۵ رهبر معظم انقلاب خواسته اند تا در طی ده سال آینده یک پژوهشگاه قدرتمند در دانشگاه تأسیس شود که از توان دانش آموختگان دانشگاه بهره ببرد. تأسیس یک چنین پژوهشگاهی چه ضرورتی دارد؟ آیا منظور توسعه مدل مرکز تحقیقات دانشگاه بوده یا چیزی فراتر از آن مدنظر است؟

مراکز تحقیقاتی و پژوهشی معمولاً دو وظیفه دارند یکی تقویت بنیادهای علم و انجام تحقیقات مبنائی (تولید علم و نظریه) و دوم حل مسائل جاری کشور و برقراری عمل و نظر، مساله‌ای که سالیانی طولانی است موضوع علوم مختلف است. ما در دانشگاه فعلاً فاقد این هر دو هستیم. هر چند مرکز تحقیقات در حل مسائلی مشارکت نموده اما چون نظام مبنائی دانشگاه معلوم نبوده است این مشارکت در حل مسائل کشور مذبذب و بی‌بنیاد بوده است. لذا باید به سمت روشن نمودن مبانی و نیادها و البته ایجاد ربط و نسبت با جهان عمل و واقع بود.

خبرنامه صادق: چرا حضرت آقا در بند ۱۰ به برنامه ریزی برای تربیت انقلابی دانشجویان تأکید کرده اند؟ چقدر دانشگاه به این مسئله در چند سال اخیر اهتمام و توجه داشته؟ و چقدر دانشجویان نیز در مواضع و اقدامات سیاسی خودشان فراجناحی عمل کرده اند؟

توقع در خصوص پرورش و تربیت نیروی انقلابی از آموزش دانشگاه بیشتر بوده است چرا که شاهد آن هستیم که نظام فعلی دانشگاه به دنبال این مسأله است که دانشجویان بیشتر درس بخوانند و کارشناسان خوبی برای بدنه اجرائی نظام شوند تا فردی انقلابی.

پرورش نیروی انقلابی اقتضائات ساختاری دارد از جمله تقویت بسیج دانشگاه و برنامه های سیاسی و اجتماعی، دفتر اعزم مبلغ و… کارنامه امروز بسیج دانشجویی دانشگاه در تربیت انقلابی و دغدغه مند دانشجویان دانشگاه موفق بوده است و به همین دلیل باید از ظرفیت بسیج دانشجویی و دانشجویان انقلابی دانشگاه به این منظور بهره برد

خبرنامه صادق: از فرصتی که در اختیار خبرنامه صادق قرار دادید متشکریم.

 

 

نظرات
  1. شناس
    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

    باز صد رحمت به یه عده که لا اقل درس خوان میشوند. این آقای بیگدلی که این همه در دانشگاه ماند و از منابعش استفاده کرد و کلی هم سر و صدا به راه انداخت، آخر سر هم نه درس خوان شد و نه انقلابی!!! فقط داره سر و صدا میکنه.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. ناشناس
    ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

    جالب است که از دیدگاه این بزرگوار، بین درس خوان بودن با انقلابی بودن فرق است!!!!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • ناشناس
      ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

      بین مطالعه حداکثر یک کتاببرای هر درس (اگر مطالعه شود!) در شب امتحان و پاسخ به چند سوال کلیشه ای در آخر ترم و … با انقلابی بودن فرق نیست؟؟؟؟؟!!!!!!!

      من اینطور می فهمم که درس خواندن وقتی انقلابی است که ناظر به اهداف انقلاب اسلامی باشد. آن هم در حدی که انتظارات رهبری رو بر آورده کند نه الآن که …!

      Thumb up 0 Thumb down 0

  3. دانشجو
    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

    سلاام. من به عنوان یه دانشجوی دانشگاهه کاملاا موافقم تنها چیزی که امروزه واسه ی دانشگاه ملاک شده فقط درس خواندن هست در واحد خواهران که تا حد ممکن دانشجو باید از فضای سیاسی دور باشه و انقدر برنامه درسی واسشون میریزند که حتی فرصت دیدن اخبار و اگاه شدن از اوضاع زمان حال رو ندارن فقط یه شخصی رو میخوان که ساکت بیاد درسشو بخونه و بره انقلابی بودن فرد هنگامی زمینش فراهم میشه که دانشجویان در یه فضای اماده شده ای به کار فرهنگی و سیاسی در کنار درس بپردازند ولی دانشگاه این امکان رو بخوبی فراهم نکرده متاسفانه فقط درس درس درس. یک زمانی کسیدرس نمیخوند خب درست بود که برنامه ریزی روی درس باشه ولی الان که همه راحت توی هردانشگاهیی درس میخونن دانشگاه موفق جایی که شرایط و امکانات دیگه ای رو فراهم کنه واسه دانشجو ولی …..

    Thumb up 0 Thumb down 0